Läsprojekt

Armenien befinner sig långt ifrån viktiga jämförelsetal för regionen och för utvecklade länder: 35 % av skoleleverna kan inte läsa och förstå en kort text som avses för tioåringar. I utvecklade länder befinner sig denna andel vid 2-7 %, och i Georgien och Azerbajdzjan vid 14 respektive 23 %. Dessutom lever 42 % av hela befolkningen i fattigdom. Detta betyder att humankapitalet är enormt riskutsatt.

Ett stort antal forskningsstudier har funnit att det finns ett effektivt och överkomligt verktyg för att reducera ojämlikheter i utbildning och förbättra tillgången till utbildning: att läsa framstående verk och diskutera dem, vilket bidrar till att få elever att tänka, och särskilt i att utveckla deras kritiska tänkande.

Zartnir erbjuder metodologier till lärare, genomför lärarutbildning, och utvärderar processen genom att kontinuerligt samla in feedback från lärare.

Genom att skapa läsarklubbar skapar Zartnir överenskommelser med lärare om att de kommer att leda klasser, och förser dem också med böcker. De delar ut böcker bland elever som vill vara med om Zartnir, och eleverna läser böckerna hemma samt diskuterar dem varje vecka. Undervisningsperioden blir 4-6 veckor per bok. Vi uppmuntrar också lärare till att organisera debatter och uppsatsskrivning bland eleverna.

Så organiserar vi våra interaktiva läsklubbar:

  • Vi köper böcker som är kända över hela världen och som är översatta till armeniska.
  • Vi kommer överens med lärarna om att de håller i veckovisa klasser.
  • Vi transporterar böcker till lärarna, som delar ut dem bland elever som vill besöka Zartnir.
  • Eleverna läser böckerna hemma och diskuterar dem varje vecka vid Zartnir-klasser med lärarnärvaro. De deltar också i debatter och skriver uppsatser.
  • Lärarna använder interaktiva verktyg som ska göra läsarklubbarna ännu mer engagerande.